Communicatie: PR, Pers en Publiciteit


 

Omgang met de media

In omgang met de media leest u welke taalaspecten een rol spelen bij uw perscontacten. Daarbij krijgt u inzicht in; hoe de pers werkt, en hoe ú met de pers kunt werken. Zo krijgt u onder meer antwoord op vragen als: 'Hoe schrijf ik voor journalisten, hoe krijg ik mijn artikel geplaatst en wat is een goede voorbereiding voor een interview?' Dit TaalAnker laat zien hoe u dat stapsgewijs aanpakt. Een boek vol voorbeelden en praktijktips..

 

Titel: Omgang met de media
Ondertitel: Hoe formuleer ik het
Auteur(s): Sander Schroevers
Genre: Communicatie, Taalkunde
NUR: 624
Taal: Nederlands
Uitgever: Kluwer BV
Verschijning: 2006
ISBN: 90-13-03145-5
Pagina's: 76
Uitvoering: Paperback
Illustraties: Zwart-wit
Overig: Imprint Management Support

Dit boek bestellen?
U kunt dit boek eenvoudig bij BOL.com bestellen, door even te klikken in deze hyperlink.


Inhoudsopgave

Omgang met de media

  1. Inhoudsopgave
  2. Voorwoord
  3. Inleiding omgang met de media 6
  4. Vier manieren om het te verbruien bij de pers 6
  5. Schriftelijk taalgebruik 7
  6. Schrijven voor de pers 7
  7. Nieuws(waarde) 8
  8. Koppen schrijven 8
  9. Bijschriften illustraties 10
  10. Voorbeelden van verkeerd journalistiek taalgebruik 10
  11. Mondeling taalgebruik 11
  12. Over interviews 11
  13. Een boodschap overbrengen 12
  14. Bruggetjes kunnen maken 12
  15. Omgang met de (vijandige) media 12
  16. Tips ter voorbereiding 13
  17. Over radio (in het algemeen) 14
  18. Over televisie (in het algemeen) 16
  19. Manieren om een televisie-interview te verstoren 18
  20. Publiciteitsmiddelen 19
  21. Het persbericht 19
  22. Persberichten indelen 20
  23. Persberichten per e-mail 22
  24. Spamrichtlijnen 24
  25. Persmappen 24
  26. Persconferenties 24
  27. Redactionele voorstellen 24
  28. Een redactioneel voorstel afgewezen te krijgen 25
  29. Free e-publicity 26
  30. Checklist Persfoto's 27
  31. Journalistieke werkwijze 28
  32. Op de redactie 28
  33. Redactionele planningen 29
  34. Advertorials 30
  35. Nabellen en follow-up 30
  36. Beschikbaarheid 31
  37. Journalistieke gebruiken 33
  38. Overzicht praktijkfiguren 33
  39. De media 36
  40. Media-analyse 41
  41. Mediafocus 41
  42. Timing 41
  43. Illustraties 41
  44. Crisiscommunicatie 42
  45. Crisissituaties 42
  46. Achteraf 43
  47. Bereikbaarheid 43
  48. Knipseldiensten 43
  49. Persboek 43
  50. Rectificaties 44
  51. Journalistieke begrippen begrepen 46
  52. Register 48
  53. Literatuurlijst 50

 

 

Voorwoord

Is er een verschil in taalgebruik, tussen de pers en bijvoorbeeld de wetenschap of literatuur? En wat heeft een taalprofessional aan die kennis? Op zulke vragen mag geen allesomvattend antwoord worden verwacht, gezien het geringe aantal pagina's dat hiervoor in dit deel ter beschikbaar staat. Nochtans biedt 'Omgang met de media', de abonnees, een degelijke introductie, en een handige naslag over dit onderwerp. Hoe iemand succesvol in de media overkomt, valt misschien niet zo uit een boekje te leren. Want dat komt vooral met ervaring, door goede voorbereiding en natuurlijk het onderwerp zelf. Toch bezitten de lezers nu wel een referentiekader, waarmee zij de echte mediablunders kunnen voorkomen. Onlangs kostte een dergelijke uitglijder een (hoofdstedelijk) politicus uiteindelijk de kop. Zoals Herman de Croo immers al optekende: 'Met een krant kun je zowel een vlieg als een minister doodslaan'... Dit deel heeft zijn anker laten vallen, bij omgang met de media. Het geeft behalve veel praktijkvoorbeelden uit medialand, ook een goede inleiding op de mogelijkheden van publiciteit. Zo krijgt u tips over het maken van redactionele voorstellen, het verzenden van persberichten, en wat te doen bij klachten achteraf. Daarnaast wijs ik graag op het belang van voldoende creativiteit tijdens de conceptuele fase. Waarbij men niet al te bevreesd moet zijn om voorbeelden te kopiëren. Juist in kruisbestuiving zit de vernieuwing. Want was het niet de uitvinder, die zich tijdens het boodschappen doen, liet inspireren door een kloppend vissenhart op een visbank, tot de waterpomp? Inspiratie, variatie en heel wat transpiratie brengen het resultaat, niet in het minst bij omgang met journalisten. Laat mij afsluiten door terug te keren bij de in het begin gestelde vraag: 'is er een verschil in taalgebruik?' Oscar Wilde gaf daar een mooi antwoord op: 'Literatuur lees je tweemaal, de krant maar één keer'.

Inleiding omgang met de media

De opzet van dit boek is tweeledig: allereerst biedt het antwoorden op een vraag als: wat doe ik als de pers belt? Daarnaast biedt het diegenen die proactief de media willen benaderen ook de nodige handvaten en vuistregels. Zo krijgt u in dit TaalAnker onder meer een kijkje achter de schermen van een radioprogramma, een tijdschriftredactie en loopt u een dagje mee met de reporter van een dagblad. Want wie inzicht verkrijgt in de werkwijze van de media, zet een eerste stap richting goede omgang met de media. De beste oplossingen vindt u vaak in win-win situaties. Door de pers aan te reiken wat men zoekt, krijgt u datgene wat ú zoekt. Diegene die een hoofdartikel in een tijdschrift willen leren schrijven, vinden praktische tips op dat gebied. Hoe pak je zoiets aan, waar loop je tegen aan? In hoofdstuk vijf wordt ingegaan op de verschillen tussen spreek- en schrijftaal. Zo kennen de audiovisuele media hun eigen aandachtspunten. Inhoudelijk weet menigeen precies waar het over gaat, maar het voor het voetlicht brengen op televisie of radio vereist soms enige voorkennis. Zijn er in de omgang met de media nou zaken die duidelijk anders zijn? Ik denk dat de notie van tijd, misschien wel een van de wezenlijkste verschillen is. Een programma moet op een bepaald tijdstip in de lucht, de krant wordt op een gegeven moment gedrukt. Dat vereist een specifieke snelheid van reageren. Het betekent bijvoorbeeld dat een journalist binnen acceptabele termijn terug gebeld moet worden. Verder betekent het dat er niet teveel gescreend moet worden door secretariaten. Een meer inhoudelijk punt is dat men een eigen mening moet kunnen scheiden van feiten of harde cijfers. De pers heet een voorkeur voor uitgezochte en controleerbare feiten. Ook is de manier waarop taal gebruikt wordt, een hele andere dan bijvoorbeeld in het onderwijs of de wetenschap. De breviatuur 'KISS' (keep it short and simple) geeft dat misschien nog wel het beste weer. Geef informatie dus compact, goed gestructureerd en duidelijk. Dat wil ook zeggen dat men geen woorden als 'afko' of 'breviatuur' (afkorting) moet gebruiken. Succesvolle omgang met de media betekent: dat type taalgebruik dat informatie voor een groter publiek toegankelijk kan maken.

 

[Terug bovenzijde] Alle rechten voorbehouden.
[Gebruiksvoorwaarden
] [Privacyverklaring]

© 2006 Schroevers.