Publicaties: PR, Pers en Publiciteit


 

Externe Communicatie

Titel: Externe communicatie
Auteur(s): Mr. Sander Schroevers
Genre: Communicatie
NUR: 801 - SUBNUR: 151
Taal: Nederlands
Uitgever: Kluwer BV
Verschijning: juli 2007
ISBN: ISBN 978-901304451-5
Pagina's: 128
Uitvoering: Paperback
Illustraties: Zwart-wit
Overig: Imprint Management Support

 


 

Inhoudsopgave

Inhoud
Voorwoord

Deel I - Externe communicatie

Plaatsbepaling externe communicatie
Marketingcommunicatie
Concerncommunicatie
Bereikbaarheid

Deel II - de Media

Poortwachterstaak managementondersteuners
Het medialandschap
Gedrukte media
Radio en televisie
Journalisten
Journalistenpraktijk
Omgaan met interviews
Checklist interviews
Redactionele planningen
Advertorials
Bronnenmateriaal
Nederlandse pershandboeken
Belgische pershandboeken:
Buitenlandse pershandboeken:
Een eigen medialijst
Adresgegevens Nederlandse dagbladen
Adresgegevens Vlaamse dagbladen

Deel III - PR

Introductie PR
Taalgebruik
Checklist schrijfstijl persteksten
Koppen schrijven
Fotobijschriften
Nieuwswaarde
Persberichten
Inhoudelijke eisen aan persberichten
Kopie op de website
Buitenlandse Persberichten
Persberichten in het Engels
Lexicon Engelse persberichten
Persberichten per e-mail
Over spam
Beeldmateriaal
Andere communicatiemiddelen
Redactionele voorstellen
Persmappen
Persconferenties
Checklist uitnodiging
Persbureaus
Online persberichtdatabanken
Knipseldiensten
Persboek
Presentaties
Zelf doen of uitbesteden?
Checklist auteursrecht

Deel IV - Naslag

Journalistieke begrippen begrepen
Literatuur
Trefwoordenregister
Over de auteur

 

Inleiding

Deze Secretaresse Assistent Wijzer is bestemd voor secretaressen en managementsupporters die iets meer van externe communicatie en public relations willen weten. Het boek informeert je over de laatste stand van zaken op dit gebied. Want als gevolg van alle technologische ontwikkelingen is het secretaressevak complexer geworden. Steeds vaker vragen organisaties om een pro-actief secretariaat, wat betreft communicatie. Neem bijvoorbeeld de vragen die in de rubriek vraag en antwoord op de site van Secretaresse Assistent worden gesteld. Je realiseert je dan welke taken en verantwoordelijkheden er soms uitgevoerd worden.
Enkele vragen die werden gesteld waren ondermeer:
(a): 'Hoe kun je de naamsbekendheid vergroten met PR?',
(b): 'Hoe maak je een persmap?',
(c): 'Waar vind ik (e-mail)adressen van de media?' en
(d): 'Hoe maak ik een persbericht?'.

Niet bepaald de minste onderwerpen, maar de vragenstellers vinden in deze bundel gedetailleerde antwoorden op hun vragen. Ook tijdens de workshops en trainingen voor Management Support blijkt steeds weer hoeveel secretaressen zulke activiteiten er naast doen, en vaak met succes. Ter verantwoording: dit boek richt zich op externe communicatie, en daarbij met name op het deelgebied redactionele publiciteit, want deelgebieden als marketingcommunicatie, overheidsvoorlichting of public affairs sluiten minder goed aan bij de praktijk van een managementondersteuner. Voor wie meer wil weten over interne communicatie zijn er in dit fonds al twee boeken verschenen, namelijk de Wijzer Intern mensen bereiken van Fransien Roovers, en het Taalanker Interne communicatie van Marion Nieuwenhuizen. Deze Wijzer helpt je bij het efficiënt opzetten van je secretariaat op communicatiegebied. Niet alleen bevat het boek alle noodzakelijke weetjes en gebruiken, maar het geeft je eveneens de noodzakelijke tools, checklisten en modellen. Zo krijg je aanwijzingen op welke punten je dient te letten bij het verzenden van persberichten per e-mail, waarbij ook de spamrichtlijnen voor Nederland en België besproken worden. Om de Wijzer voor de praktijk zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, is in deel II getracht een compleet overzicht van alle Nederlandse en Vlaamse dagbladen op te nemen. In deel III komen de gereedschappen voor free publicity uitgebreid aan de orde. Afzonderlijke paragrafen zijn daarbij gewijd aan het creëren van nieuwswaarde en aan het functioneren van redactionele planningen. Je krijgt belangrijke tips op het gebied van pershandboeken, persbureaus en knipseldiensten. Dan dank ik op deze plaats nog SH69T studio, voor de werkzaamheden en suggesties met betrekking tot de illustraties en beeldbewerkingen. Kortom je leert in een paar uurtjes het spel en de spelregels, zodat je aan het eind van deze Wijzer een goed beeld hebt van hoe de pers werkt, maar eveneens hoe jíj met de pers kunt werken. Alle succes gewenst!

Het medialandschap
van Nederland en Vlaanderen

Deze paragraaf geeft inzicht in het actuele medialandschap van Nederland en Vlaanderen. De kranten zijn onder te verdelen in landelijke dagbladen, regionale dagbladen (ook wel nieuwsbladen genoemd), huis-aan-huisbladen, gratis dagbladen en de gespecialiseerde dagbladen. Dit overzicht betreft de landelijke dagbladen, plus die regionale die sterke overeenkomsten vertonen met een landelijk dagblad.

In Nederland verschijnen negen landelijke en drieëntwintig regionale dagbladen. Officieel geven tien zelfstandige ondernemingen deze dagbladen uit, maar op de keper beschouwd is zo'n negentig procent van de landelijke krantenoplage in handen van drie dagbladconcerns. Dit drietal is: PCM Uitgevers, Holdingmaatschappij De Telegraaf en Wegener. De eerstgenoemde heeft de Nederlandse kwaliteitskranten in zijn stal. Van oorsprong is de schrijvende dagbladpers in Nederland sterk verzuild. Daardoor kennen ook vandaag de dag de verschillende geloofsstromingen nog steeds hun eigen dagbladen. Zo verschijnen bijvoorbeeld de gereformeerde ochtendkrant het Nederlands Dagblad, het Reformatorisch Dagblad en het progressief protestantse Trouw, naast De Volkskrant, van oorspronkelijk katholieke signatuur. Verder zijn er de zelfstandige Friese dagbladen. Dan zijn er nog Het Financieel Dagblad (voortgekomen uit het uit 1796 stammende Amsterdamsch Effectenblad), en de Nederlandse Staatscourant, waarin overheidsinformatie gepubliceerd wordt. Tot slot verschijnen er nog drie gratis kranten: Spits en Metro, en sinds kort De Pers. Behalve de landelijke dagbladen zijn er vele regionale kranten. In Nederland beslaan die zelfs iets meer dan de helft van de totale dagbladoplage. Overigens is het eigendom ervan wel weer vaak in handen van 'de grote drie'.

In België wordt een dertigtal kranten uitgegeven, door vooral Nederlandstalige en Franstalige uitgevers. Voor de 66.000 Duitstalige Belgen bestaat er een eigen krant: Grenz Echo. Ook is er nog een tweetalige publicatie. Deze paragraaf beperkt zich tot de Nederlandstalige dagbladen. Net als elders zijn ook hier veel media samengegaan of overgenomen, zodat er nu vier groepen actief zijn: De Persgroep (o.a. Mediafin, Aurax, De Morgen en het Parool), Corelio (voorheen VUM: de Vlaamse Uitgevers Maatschappij), Concentra en de Roularta Media Group. Ook in Vlaanderen is de schrijvende pers van oorsprong sterk verzuild. Er zijn een katholieke, een liberale en een socialistische zuil. Daarnaast is er nog een financieel dagblad, dat De Tijd heet. De katholieke pers domineert het merendeel van de markt. Dat zijn onder meer de kranten: De Standaard, Het Nieuwsblad, De Gentenaar, Het Volk, De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg (meer een groot regionaal blad). De liberale zuil bestaat uit de kranten: Het Laatste Nieuws (meest gelezen krant in Vlaanderen) en de Nieuwe Gazet. Verder is er nog een progressieve krant: De Morgen. Tot slot verschijnt ook in Vlaanderen de gratis krant Metro. De Vlaamse kwaliteitskranten zijn: De Standaard (de grootste), De Morgen en De Tijd. Opvallend is verder een gratis zondagskrant (Het Nieuwsblad op zondag) die deels via bakkers verspreid wordt.


[Terug bovenzijde] Alle rechten voorbehouden.
[Gebruiksvoorwaarden
] [Privacyverklaring]

© 2007 Schroevers.